Kormányülések

EMLÉKEZTETŐ

az 1993. évi november 16-án tartott

közigazgatási államtitkári értekezletről

Jelen voltak:

a tárca nélküli miniszterek képviseletében:

a Miniszterelnöki Hivatal képviseletében:

meghívottak az egyes napirendi pontokhoz:

1. Előterjesztés az 1994. évre szóló Országos Statisztikai Adatgyűjtési Programról, a KSH 1994-95-re tervezett kiemelt feladatairól és azok költségigényéről

Az állam titkári értekezlet ismételten megtárgyalta a KSH előterjesztését. Részletes vita alakult ki a határozati javaslat ki nem töltött pontjainak tartalmáról, így elsősorban a 3. határozati javaslatról. Egyetértés alakult ki abban, hogy a népességi mikrocenzus és a mezőgazdasági összeírással kapcsolatos felméréseket el kell végezni. Ugyanakkor e vizsgálatok finanszírozásához szükséges források megteremtésében még nem sikerült egyetértésre jutni.

Ennek megfelelően az állam titkári értekezlet egyetértett azzal, hogy a Kormány soron következő ülésén tárgyalja meg az előterjesztést és azt megelőzően a szükséges egyeztetéseket végeznék el, elsősorban a Pénzügyminisztériumban és a Földművelésügyi Minisztériumban. Az előterjesztő új határozati javaslatot készít és nyújt be a Miniszterelnöki Hivatalhoz. A határozati javaslat mellékleteként pedig megjeleníti azokat a feladatokat, amelyeket a Kormány az elkövetkező időszak teendőiként elfogadhatja.

2. Előterjesztés a bank és adóskonszolidáció megvalósításának feladatairól

Az előterjesztés megvitatása során a Pénzügyminisztérium képviselője ismertette a legutóbbi vezetői megállapodás tartalmát. Ezt követően az Állami Bankfelügyelet, valamint az illetékes tárcák, továbbá a Magyar Nemzeti Bank képviselői részletesen kifejtették álláspontjukat, amelynek lényege az volt, hogy célszerű lenne minél előbb lezárni az előterjesztésben bemutatott kérdést, tehát minél előbb szükséges a Kormány döntése ahhoz, hogy a bank és adóskonszolidáció megkezdődjék.

Az előterjesztési jelenleg több határozati pontban variánsokat tartalmaz. Ezzel kapcsolatban a vélemények megoszlanak. Abban viszont teljes volt az egyetértés, hogy a soron következő kormányülés napirendjére kerüljön az előterjesztés, amelyet a Kormány ülését megelőzően a Gazdasági Kabinet is megvitat.

Az AVÜ és az ÁV Rt. bevonásával a Gazdasági Kabinet ülésére az előterjesztő új határozati javaslatot készít, amelynek előkészítésébe bevonja az Állami Bankfelügyeletet is.

3. Előterjesztés a társadalombiztosítási önkormányzatok vagyongazdálkodásáról szóló törvényjavaslatról, valamint a tartósan állami tulajdonban maradó vállalkozói vagyon kezeléséről és hasznosításáról szóló 1992. évi LIII, törvénymódosításáról

Az előterjesztésről az állam titkári értekezlet részletes vitát folytatott annak megfelelően, hogy az anyag két törvényjavaslatot tartalmaz. Az első törvényjavaslattal kapcsolatban megállapodás jött létre, hogy a Gazdasági Kabinetben történő megvitatást megelőzően az ÁVÜ, az ÁV Rt., az Igazságügyi Minisztérium és a Népjóléti Minisztérium képviselőinek bevonásával a Pénzügym inisztérium újabb egyeztető értekezletet tart. E megbeszélésen tisztázzák azokat a kisebb véleménykülönbségeket, am elyek az állam titkári értekezleten mutatkozhat.

A második törvényjavaslattal, tehát az 1992. évi LIII. törvény módosításával kapcsolatban súlyosabb problémák merültek föl. A módosítás kapcsán az Igazságügyi Minisztérium képviselői kifejtették: valójában az 1992. évi LIII. törvénynek nem a módosításáról, hanem egy új törvényről lenne szó.

Az államtitkári értekezleten folytatott részletes vita alapján megállapodás jött létre, hogy az első törvényjavaslattal kapcsolatos egyeztetés e törvényjavaslatra is kiterjed, de az egyeztetés során elsősorban a koncepcionális kérdésekben próbálnak megállapodni és erről nyújtanak tájékoztatást a Kormány soron következő ülésén.

4. Előterjesztés az 1991. évi XXXII. törvény alapján az egyházak tulajdonába 1993. évben - az 1052/1993. (VII. 6.) Korm. határozatban felsoroltakon túl - a továbbiakban még átadásra javasolt ingatlanokról

Az előterjesztés megvitatása során négy konkrét kérdésben, illetőleg egy általános problémában alakult ki véleménycsere. Ezen általános probléma az, hogy a költségvetési eszközök kezelése melyik fejezet keretében történjék: a Miniszterelnöki Hivatalnál, ahol jelenleg is folyik, vagy a Művelődési és Közoktatási Minisztériumban.

Az MKM képviselője bejelentette, hogy álláspontjukat a kormányülésén is ismertetni kívánják; ez pedig az, hogy az MKM költségvetési fejezetében kellene a szükséges pénzeszközöket kezelni. Megállapodás született a tekintetben, hogy a vitatott egyedi kérdésekről új előterjesztés készítenek és nyújtanak be a Kormány részére. Az MKM által felvetett a költségvetés szerkezetét illető problémát illetően külön írásos anyag készül és azt a kormányülésen kiosztják.

Az államtitkári értekezlet állásfoglalása szerint a soron következő ülés napirendjére vehető az előterjesztés. A Miniszterelnöki Hivatal konkrét szövegjavaslatait írásban átadta az előterjesztőnek.

5. Előterjesztés a magyar-OECD kapcsolatok fejlesztéséről

Az előterjesztő ismertetését követően általános egyetértés alakult ki abban, hogy minél előbb lépéseket kell tenni Magyarország OECD tagsága érdekében. Az államtitkári értekezlet a november 25-i kormányülés napirendjére javasolja az előterjesztést azzal, hogy az NGKM a Külügyminisztérium bevonásával új határozatot javaslatot készít. Ebben határidőt jelöl meg a miniszterelnök tájékoztatására - ilyen határidőként az 1993. december 31. vagy 1994. január 31-e merült fel - illetőleg a határozati javaslat tartalmazni fog egy olyan utalást is, amely OECD-ben létesítendő képviselet kérdését mutatja be.

6. Előterjesztés az Útalap 1994. évi költségvetéséről és az Útalapról szóló 1992. év XXX. törvénymódosításáról

Az államtitkári értekezlet egy októberi ülését követően most ismét megtárgyalta az előterjesztést, amellyel kapcsolatban több észrevétel merült fel. így a Pénzügyminisztérium problematikusnak tartja a tervezett hitelfelvétel nagyságát, illetőleg egyértelm űen bejelentették, álláspontuk szerint az Útalap forrásain ak növelése érdekében benzináremelésre nem látnak lehetőséget.

Az 1. határozati pont elhagyását, a 2. határozati pont módosítását és a 4. határozati pont megvizsgálást, illetőleg módosítását tartják szükségesnek.

Az államtitkári értekezlet egyetértett azzal, hogy a Gazdasági Kabinet soron következő ülésén tárgyalja az előterjesztést, és állásfoglalásától függően kerülhet az a Kormány elé.

7. Előterjesztés a Salgótarjáni Acélárugyár Rt. (átalakulás előtt Salgótarjáni Kohászati Üzemek) adóskonszolidációiáról PM-ÁVÜ kötvénykonstrukcióban

Az előterjesztés kapcsán igen sok ellenészrevétel, illetőleg kiegészítő vélemény hangzott el. Ennek megfelelően a KTM javasolta, hogy csak auditálás után legyen lehetőség az adóskonszolidációba történő bevonásra. A Pénzügyminisztérium a határozati javaslat 3-4. pontját fölöslegesnek ítéli, a 2. pont 141 bekezdését pedig módosítani kívánja. A Miniszterelnöki Hivatal írásban átadta az észrevételeit, amelyek megegyeznek a Pénzügyminisztérium véleményével. A Népjóléti Minisztérium hiányolja a társadalom biztosítási tartozásokra vonatkozó adatokat. A Magyar Nemzeti Bank képviselője kifejtette, hogy üzleti terv nélkül végrehajtani az adósságkonszolidáció adott konstrukcióját nem célszerű vállalkozás.

Mindezek alapján az államtitkári értekezlet úgy döntött, hogy az előterjesztőnek új határozati javaslatot kell készítenie, majd az előterjesztést a Gazdasági Kabinet részére kell benyújtani. A Gazdasági Kabinet döntését követően a november 25-i kormányülés napirendjére vehető az előterjesztés.

8. Előterjesztés a Mezőhegyesi Állami Ménes Rt. pénzügyi kibontakoztatásával kapcsolatos intézkedésekről

Az államtitkári értekezlet - az ülésen mutatkozó teljeskörű egyetértés alapján - egyetértett azzal, hogy az előterjesztés a soron következő kormányülésen a vita nélkül tárgyalható anyagok közé kerüljön.

9. Előterjesztés a Velencei-tó vízutánpótlásáról

Az államtitkári értekezleten a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium képviselője felvetette, szükségesnek látják, hogy velük is egyeztessék az előterjesztést. Ennek megfelelően az államtitkári értekezlet egyetértett azzal, hogy az anyag a novem ber 25-i kormányülés vita nélküli részébe kerüljön feltéve, ha előtte az előterjesztő az előzőekben leírt egyeztetést lefolytatja.

10. Előterjesztés a Felszámolók Névjegyzékébe történő felvétel újraszabályozásáról

Az államtitkári értekezlet az ülésen mutatkozó teljeskörű egyetértés alapján javasolja az előterjesztés felvételét a soron következő kormányülésen a vita nélkül tárgyalandó anyagok közé.

11. Előterjesztés a köztisztviselői törvényből adódó végkielégítési kötelezettség teljesítéséről

Az államtitkári értekezlet második alkalommal tárgyalta az előterjesztést, miután előző ülésén a Földművelésügyi Minisztérium és a Pénzügyminisztérium közötti véleménykülönbség mutatkozott. Az ülésen kitűnt, teljeskörü az egyetértés abban, hogy a jelenlegi határozati javaslat a soron következő kormányülésen vita nélkül elfogadásra kerülhet.

12. Előterjesztés a Levegőtisztaság-védelmi Ágazatközi Intézkedési Programról a súlyosan veszélyezte tett térségek levegőminőségének javítására az. 1994-98. években

Ezt az előterjesztést is második alkalommal tárgyalta az államtitkári értekezlet, de továbbra sincs egyetértés az előterjesztő, a KHVM és a PM között. Ennek megfelelően az államtitkári értekezlet egyetértett azzal, hogy új határozat készüljön, am elyet a Kormány november 25-i ülésén fogadhat el. Az előterjesztéshez új kiegészítő szöveges rész is csatolódik, amelyben leírják a vita lényegét. Az állam titkári értekezlet javasolja, hogy a november 25-i ülést megelőzően a két érintett miniszter - a környezetvédelmi és területfejlesztési, valamint a közlekedési, hírközlési és vízügyi m iniszter - közvetlen tárgyalás során próbálja meg az egyetértés kialakítását.

13. Előterjesztés a magyar-jugoszláv vízgazdálkodási egyezmény felülvizsgálatáról

Az előterjesztéssel kapcsolatban a Pénzügyminisztérium, a Belügyminisztérium, valamint a Közlekedési és Területfejlesztési Minisztérium között vita bontakozott ki. Ezért az államtitkári értekezlet úgy döntött, hogy jelenlegi formájában nem javasolja a Kormánynak az előterjesztés tárgyalását. A vitatott kérdések egyeztetését követően ismételten az államtitkári értekezlethez kell benyújtani az anyagot, az ott lefolytatandó megbeszélés eredményének ismeretében lehet majd dönteni a Kormány napirendjére való tűzésről.

14. Előterjesztés a Jugoszláv Szövetségi Köztársasággal (Szerbia és Montenegró) kapcsolatos nemzetközi vasúti áruforgalomban a fuvarozási költségek fizetésére vonatkozó előírások korlátozásának kihirdetéséről

A teljeskörü egyetértésre tekintettel az államtitkári értekezlet javasolja, hogy a Kormány soron következő ülésén vita nélkül fogadja el az előterjesztést.

15. Előterjesztés a földtani intézményrendszer átszervezéséből adódó többletköltségek finanszírozásáról

Az egy héttel ezelőtti államtitkári értekezleten már megvitatásra került az előterjesztés. Az ott elhangzottak alapján az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium megpróbálta az eltérő vélemények egyeztetését a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztériummal. Ez nem járt sikerrel, ezért - am ennyiben lehetséges - a miniszteri egyeztetést követően nyílik lehetőség arra, hogy a Kormány soron következő ülésén az előterjesztést napirendre tűzze.

Az államtitkári értekezlet ismételten fölhívta az előterjesztő figyelmét, hogy a határozati rész ne tartalmazzon az előterjesztő részre történő visszautalást.

16. Előterjesztés a Kossuth-díj és a Széchenyi-díj adományozási szabályzatáról

Az előterjesztő részletes ismertetését elfogadva az államtitkári értekezlet úgy döntött: javasolja az előterjesztés felvételét a soron következő kormányülésen a vita nélkül elfogadandó előterjesztések közzé.

17. Előterjesztés a Művelődési és Közoktatási Minisztérium egyes többletigényeinek a kormányzati tartalékba történő bizíosításáról

Az államtitkári értekezlet javasolja az előterjesztést vita nélkül történő elfogadását a soron következő kormányülésen azzal, hogy az előterjesztő új határozati javaslatot nyújt be, amelyben az egyes költségvetési kategóriákat szakszerűen fogalmazza meg.

18. Előterjesztés a szénbányászati felszámolások lezárásának koncepcióidról

Az államtitkári értekezlet legutóbbi ülését követően ismételten foglalkozott az előterjesztéssel. Megállapítást nyert, hogy a határozati javaslat 3-4. pontjával foglaltakkal Szabó Tamás tárca nélküli miniszter nem ért egyet. Tekintettel arra, hogy ennél mélyebb ismereteket Szabó Tamás tárca nélküli miniszter képviselőjétől nem sikerült nyerni az államtitkári értekezlet szükségesnek tartja, hogy ismételten kerüljön sor egyeztetésre a vitatott kérdésekben.

Az értekezlet tudomásul vette az előterjesztő azon közlését, hogy az értekezletet megelőzően összehívott egyeztetésen Szabó Tamás tárca nélküli miniszter képviselője nem jelent meg. Mindezek alapján az államtitkári értekezlet javasolja, hogy a Kormány soron következő ülésén vitassa m eg az előterjesztést.

19. A Nemzeti Egészségfejlesztési Alapról szóló törvénytervezet

Az államtitkári értekezleten megállapodás jött létre abban, hogy javasolja: a Kormány november 25-i ülésén kerüljön megvitatásra a törvénytervezet, ezt megelőzően az államtitkári értekezlet vitassa meg az anyagot.

Az államtitkári értekezlet napirendje 3. napirendi pontként tartalmazta az 1993-as bankkonszolidáció keretében az időleges állami vagyon körét érintő adóskonszolidáció végrehajtásáról szóló előterjesztést, melynek előadója Csuhaj V. Imre lett volna. Az állam titkári értekezleten Szabó Tamás tárca nélküli miniszter képviseletében az előterjesztés megvitatásakor nem vett részt senki. Az Állami Vagyonügynökség egyik jelen lévő képviselőjének tájékoztatása szerint az előterjesztést visszavonták. Ezt Szabó Tamás tárca nélküli miniszter később megjelenő képviselője megerősítette. A Miniszterelnöki Hivatal szükségesnek tartja ismételten felhívni a figyelmet arra, hogy az egyes napirendi pontok esetleges visszavonásáról időben kér tájékoztatást, az pedig feltétlenül elkerülendő, hogy az előterjesztő saját anyagának megvitatásánál ne jelenjék meg.

Budapest, 1993. november 17.

Készítette: dr. Gyarmati András